چرا در تعزیه اشکال ندارد اما در فیلم اشکال دارد
پس از نمایش چهره حضرت ابالفضل و وعلی اکبر و قاسم علیهم السلام در فیلم رستاخیز و اعتراض برخی مراجع و متدین ها یک سوال درباره اعتراض به نشان دادن چهر ه آنها به ذهن می آید:
چه تفاوتی میان تعزیه و فیلم، میان تئاتر و سینما است؟
تعزیه،
تئاتر نیست؛ تعزیه، «آیین» است. تعزیه اجرا نمیشود برای مخاطبان، برگزار
میشود با مشارکت آنها. برای همین اولین کسی که در تعزیه بر شهادت امام
میگرید، خودِ شمر است. با اینکه مخاطبان تعزیه، شبیهخوانان را در شخصیت
بیرون از آیینشان خوب میشناسند، و مثلاً میدانند این اکبرآقا که اینجا
شبیهخوان ابالفضل شده همان بقال سر محله است که چه بسا چندباری هم سر قیمت
اجناس با او بحثشان شده، اما اینجا ودر این لباس، اکبرآقا بدون گریمهای
آنچنانی و سنگین، یک اکبرآقای دیگر است. و این فاصله را مخاطب معمولی،
بدون هیچ آموزش رسانهای، بین اکبرآقای قصاب و اکبرآقای شبیهخوان عباس
میگذارد.
ولی سینما، آیین نیست. و برای همین بهنام تشکرِ رستاخیز،
با وجود گریم، قبل از هر چیز «ساختمان پزشکان» را به ذهن مخاطب تداعی
میکند و پوریا پورسرخ، همهی تصاویر بازیهای دیگرش را با خود به قالب پسر
عمر سعد میآورد.
در تعزیه، مخاطب معمولی بهراحتی میپذیرد که یک
طشت آب، نماد رود فرات است و اصلاً طشت را رود میبیند. اما همین مخاطب
اشکالات تصویری فیلم بهچشمش میآید و مانع برقراری احساسش میشود.
و
همین است که تعزیه میگریاند، اما (فیلم)رستاخیز نه. و همین است که نشاندادن
تصویر چهرهی اهلبیت در تعزیه رواست، اما در سینما برتابیده نمیشود. چون
آنجا تشبّه است و اینجا تجسم.
محسن حسام مظاهری
- ۹۲/۱۱/۲۶
بروزمـــــــــــــــ
منتظرحضورتون هستمـــــ
یاعلی مدد - خدانگهدار