آیا نسخ در احکام اسلام ممکن است؟
نسخ به معنای جا یگزین کردن حکمی جدید به جای حکم قبلی است. یعنی از قبل حکمی داشته باشیم که ظاهرش این است که این حکم همیشگی است ولی با آمدن حکم جدید آن حکم برداشته شود. با این تعریف مشخص می شود که نسخ فقط از طرف خداوند انجام می شود. زیرا حق قانون گذاری و تشریع تنها حق خداست تنها او حق دارد برای انسان ها حکمی را تعیین یا لغو نماید و پیامبر هم در این زمینه تنها بیان کننده حکم خداست.
در زمان حیات پیامبر مکرم اسلام (ص) نسخ اتفاق افتاده است. به این معنا که برخی آیات و احکامی که به وسیله این آیات بیان می شده نسخ شده است ولی پس از وفات ایشان هیچ گاه نسخی رخ نخواهد داد وامامان هم صرفا مفسر و مبین احکام و سنت حضرت رسول هستند نه این که خود احکام جدیدی وضع نمایند. در دوران غیبت هم مجتهدان هرچند اجتهاد کرده و از قواعد کلی اسلام احکام جدید و متناسب را استنباط می کنند ولی نسخ احکام در حیطه اجتهاد آنها نیست.بلکه نسخ تنها به وسیله خدا و در زمان حیات پیامبر ممکن است. و چون بعد از پیامبر خاتم هیچ پیامبر جدیدی نخواهد آمد پس نسخ در احکام بعد از ایشان هیچ گاه رخ نخواهد داد.
از امام صادق علیه السلام راجع به حلال و حرام پرسیده شد فرمود: حلال محمد همیشه تا روز قیامت حلال است و حرامش همیشه تا روز قیامت حرام، غیر حکم او حکمى نیست و جز او پیغمبرى نیاید ...(اصول کافى جلد 1 صفحه: 75 روایة: 19 )
طبق این حدیث اصول و قواعد و قوانین اسلامی ثابت هستند و قابل نسخ نخواهند بود.
با وجود نسخناپذیری و جاودانگی قوانین اسلام با انعطافپذیری و انطباق آن بر شرایط مختلف، منافات ندارد. سیستم قانونگذاری اسلام به گونهای است که در عین ثبات و پایداری، میتواند با تحولات تاریخی و اجتماعی، و شرایط گوناگون زمانی و مکانی همآهنگ گردد، و راه و رسم زندگی دینی را در هر زمان و مکان و هر دوره و برای هر نسل، به بشر عرضه نماید.
چند نمونه از سازوکارهایی که دین برای هماهنگی با زمان ها وشرایط جدید را دارد را در لینک زیر ببینید
چه چیزی باعث شده اسلام پویا باشد
علی حسنوند
منبع:http://shia-patogh.blogfa.com/post/352
- ۹۲/۱۲/۰۵
وهابیت شیعه رو بخاطر قمه زنی سرزنش می کنه!
آیا واقعا شیعه قمه زنی رو جایز می دونه؟!
پست جدیدمون در مورد قمه زنیه+عکس و نظر مراجع
-تشرف جوان گرگانی به اسلام
-دو داستان جالب
منتظر حضور و نظر ارزشمندتان هستم.
یامهدی(عج)...