پاتوق بچه شیعه ها 2

صفای قدم بر وبچه های شیعه

پاتوق بچه شیعه ها 2

صفای قدم بر وبچه های شیعه

باید ازخودتان شروع کنید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
پیوندها

۱۱ مطلب در آذر ۱۳۹۰ ثبت شده است

۲۴
آذر

  • علی حسنوند
۲۲
آذر
وقایع روز گذشته در مقابل سفارت انگلیس و باغ قلهک، واکنش‌های انفعالی و شتابزده دولت انگلیس را به همراه داشت و با وجودی که وزارت خارجه کشورمان در بیانیه‌ای وقایع پیش‌آمده را غیر قابل پیش بینی و غیر قابل قبول عنوان کرد اما این کشور خواستار خروج تمامی دیپلماتهای ایرانی ظرف ۴۸ ساعت از خاک بریتانیا شد.
همچنین در پی این اقدام برخی کشورهای غربی از جمله نروژ و آلمان در همسویی با سیاست‌های انگلیس سفرای خود را از ایران فراخوانده و ایتالیا نیز اعلام کرده است که می‌خواهد سفیر خود را به رم بازگرداند.
این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که بیشتر کشورهای غربی در هفته‌های اخیر از سویی با شدت گرفتن بحران‌های اقتصادی و اجتماعی و فراگیر شدن موج اعتراضات مردمی در شرایط بسیار بدی به لحاظ وضعیت داخلی خود قرار دارند و از سوی دیگر به لحاظ بین‌المللی به ویزه در منطقه خاورمیانه با بحران‌ها و انتقادهای بسیاری روبرو شده‌اند.
بنابراین به اعتقاد تحلیلگران بین المللی، کشورهای غربی هم‌اکنون نگران این هستند که نظیر چنین اعتراضاتی چنانچه در ایران اتفاق افتاد به دیگر کشورهای خاورمیانه نیز سرایت پیدا کرده و معترضان سیاست‌های خصمانه انگلیس در این کشورها دست به اقدامی مشابه دانشجویان ایرانی بزنند.
این تحلیل آنجا رنگ و بوی واقعیت به خود می‌گیرد که باراک اوباما بلافاصله بعد از حوادث سفارت انگلیس در تهران در سخنانی گفت که آمریکا از این اقدام دانشجویان ایرانی بسیار متاثر است و از دولت ایران می‌خواهد تا نظر دیگر کشورها را جلب کند که دیگر چنین حوادثی برای سفارت انگلیس و نمایندگی های دیپلماتیک دیگر تکرار نشود.
با این حال، مجموعه این حوادث و رویدادها و نیز فراخواندن سفرای کشورهای غربی یادآور ماجرایی است که این دولت‌ها با بحران آفرینی آلمان و در پی وقایع دادگاه میکونوس در سال ۱۳۷۶ برای کشورمان ایجاد کرده و در اقدامی هماهنگ و همسو با سیاست‌های آمریکا سفرای خود را از ایران فراخواندند و به خیال خود سعی داشتند ایران را در شرایط انزوا قرار دهند.
حادثه دادگاه میکونوس هر چند ابزاری بود تا جمهوری اسلامی را از منظر دیپلماتیک و سیاسی در موضع انفعال قرار دهد اما با تدابیر رهبر معظم انقلاب و پیروی مسئولان نظام، این حرکت موجب نوعی تعالی دیپلماتیک وعزت‌مندی مضاعف در برابر زیاده‌خواهی دشمنان انقلاب شد. آن هم در شرایطی که بسیاری از افراد در داخل کشور منفعل بودند و گمان می کردند سازندگی بدون تکیه به غرب ممکن نیست.
درس مهم برای ملت ایران
مقام معظم رهبری در مقطع زمانی صدور حکم دادگاه و به دنبال آن خروج سفرای کشورهای اروپایی تا زمان بازگشت عاجزانه آنها در طی دو سخنرانی مهم به اعلام موضع نسبت به این حادثه پرداختند. ایشان در تاریخ ۲۷ فروردین ۷۶ این حادثه را یک درس مهم برای ملت ایران خواندند و ابراز داشتند : «در همین دادگاهی که در آلمان برای قضایای قهوه‌خانه تشکیل شد آمدند مسائل را سرهم‌بندی کردند و به خیال خودشان یک خیمه شب‌بازی درست نمودند. این برای ملت ایران عرصه خیلی خوبی شد و درس خیلی مهمی بود که بفهمد استکبار یعنی چه و دولتهای مستقل و به اصطلاح بزرگ عالم در دنیا چه کاره‌اند این خیلی مهم است» ۱
ایشان دولت آلمان را قربانی یک توطئه آمریکایی صهیونیستی در این حادثه دانستند و فرمودند : «دولت آلمان قربانی این توطئه آمریکایی – صهیونیستی شد ولی این از گناه دولت آلمان چیزی کم نمی‌کند . خودشان تقصیر کرده‌اند . دولت آلمان تجربه بسیار غلطی را از سر گذراند»۲
مقام معظم رهبری با توجه به حمایت‌های عظیم قشرهای مختلف مردم از مسئولین نظام در این حادثه فرمودند : «مگر شما نمی‌دانید که این کشور یک دولت جدا از ملت نیست این کشور ملتی است که مجموعه مدیریت کارآمدی را برای خود و از میان خود برگزیده است اینها یکپارچه‌اند.»۳
ایشان حادثه میکونوس را حادثه‌ای در جهت سلب اعتماد ملت و دولت ایران نسبت به آلمان‌ها دانستند و فرمودند: «آلمان‌ها چیزی را در این معامله باختند که به این آسانی به دست نمی‌آید و آن اعتماد ملت و دولت ایران است. آلمانیها این را از دست داده‌اند و ملت ایران دیگر هیچ‌گونه اعتماد و وثوقی نه وثوق سیاسی و نه وثوق در ارتباطات دو جانبه به دولت آلمان ندارد . ملت ایران در حقیقت نسبت به آلمانیها سلب اعتماد شد این چیز خیلی مهمی است.»۴
رفتار دولت‌های اروپایی باید در حافظه تاریخی ملت ما ثبت شود
در بخش دیگر از بیانات ایشان فرمودند که رفتار دولت‌های اروپایی نسبت به ملت ما باید در حافظه تاریخی این ملت ثبت شود. «البته کشورهای اروپایی حقا یکسان رفتار نکردند. بعضی خیلی بد عمل کردند. من به وزارت خارجه دستور داده‌ام که رفتارهای این دولت‌ها را با دقت ثبت کنند در حافظه تاریخی این ملت بماند که فلان دولت چگونه رفتار می‌کند.» ۵
خودشان رفته‌اند خودشان هم بر می‌گردند
ایشان در ضمن تقدیر از مواضع اصولی دولت در قبال این جریان از دولت می‌خواهند در کمال اقتدار و با رعایت مصلحت آنچه را که عزت اسلامی اقتضا می‌کند در مورد کشورهای اروپایی اعمال کنند . ایشان فرمودند : «دستگاه دولتی ما که بحمدالله مواضع بسیار خوبی در مقابل حرکت‌های زشت این‌ها داشته است از حالا به بعد هم بایستی با کمال قدرت عمل کند و در مرحله اول سفیر آلمان را فعلا تا مدتی نباید راه بدهد که به ایران بیاید . بقیه هم که می‌خواهند به عنوان یک حرکت اصطلاح آشتی‌جویانه برگردند مانعی ندارد خودشان رفته‌اند خودشان هم برمی‌گردند . دیدند که رفتنشان هیچ اهمیتی ندارد . اینها می‌خواهند برگردند مانعی ندارد اما در رفتن سفرای ایران به کشورهای آنها هیچ عجله‌ای نباید بشود . باید با سر صبر و فرصت ببینند چه چیزی مصلحت است و آنچه که عزت اسلامی اقتضا می‌کند همان‌طور که همیشه گفته‌ایم همان‌گونه عمل کنند.»۶
ما به اروپا احتیاجی نداریم
ایشان در بخش دیگری از بیانات این نکته را متذکر می‌گردند که ما به اروپا احتیاجی نداریم. «این نکته را هم اروپا و هم دیگران بدانند اروپا خیال نکند که ما به او احتیاج داریم . ابدا ما به اروپا هیچ احتیاجی نداریم ما کشور خودمان را می‌توانیم بدون اروپا هم اداره کنیم . حالا فرض کنید اگر چهار قلم کالای لوکس و تجملاتی از فلان جا می‌آید نیاید چه اهمیتی دارد . آنچه که مورد نیاز ملت ماست در داخل تولید می‌شود و اگر هم چیزی باشد که ما لازم داشته باشیم خیلی از کشورها هستند که صف کشیده‌اند تا به ما بفروشند چه نیازی به این چند دولت کشور اروپایی است که خیال می‌کنند صاحب دنیا هستند.»۷
در بخش دیگر این بیانات ایشان با تبیین معیاری اصول ارتباط ایران با کشورهای دیگر را تبیین می‌نمایند و می‌فرمایند: « کسانی که می‌خواهند با ایران ارتباط داشته باشند باید بدانند که اگر ارتباط ارتباط استکباری شد ملت ایران پس خواهد زد.»8
جالب آنکه دولت های قلدر غربی که پس از حکم دادگاه نمایشی میکونوس آن همه خط و نشان کشیده بودند حدود ۱۰ ماه بعد مجبور شدند با وضعی ذلت بار به ایرن برگردند وسفیر آلمان هم (علی رغم عجله برای برگشتن) مجبور شد به عنوان آخرین سفیر اروپایی به تهران بازگردد.

  • علی حسنوند
۲۲
آذر

  • علی حسنوند
۲۲
آذر

برای دیدن دقیق تر عکس آن را ذخیره نمایید.


  • علی حسنوند
۱۹
آذر
چون که ما تاریخ مان پر بار گشت

هستی و فرهنگمان دَرّ  بارگشت

چون یلان کشورم شیعی شدند

دشمنانم عبدود، ریگی شدند

کاوه و آرش چو عبّاسی شدند

دشمن ایران زمین عاصی شدند

کورش ار یاد خدا بر جان داشت

همچو حیدر بر عدالت خوان داشت

آتش عشق خدا،  آتشکده

جدّ ما و عشق حق در میکده

عشق او افروخت جان و پیکرم

همچو رستم بود عشق حیدرم

رستم و سهراب ما، کی گم شود؟

عشق فردوسی؛ علی، کی گم شود؟

گر کنون رستم دگر بار آیدت

مر تو را سوی حسین می خواندت

چون حسینی عزت و حیدر شعار

دشمن ما بر سر نی بر گمار

گر کنون عشقت به ایران منجلی است

راه حفظش در سرای همدلی است

گر که ایران شیعه شد ،نی در حجاز

رمز آن در همدلی بنمای ساز

ساز همرنگی ایران و علی

در عدالت در شجاعت منجلی

عزت و رأفت، شرف با عشق حق

کرد ایران را به مولا ملتحق

زین نشان ها که علی در جام داشت

نام ایران را جهان بر  بام داشت

حالیا ایرانیان با یک نوا

در کنار رستم و سهرابها

بر علی و عون و بر عباسها

صید دَرّ سازیم چون غواصها

اشک حسرت بر شجاعت  برسخا

اشک هامان درّ و یاغوتی بدان

بر حسین بن علی مرتضی

عشقمان و ملک مان و دین مان

شکوه ات « مشکات» چون بر دل نشست

چون برونش آردت آتش پرست
مشکات(عبدالحسین مشکانی سبزواری)


  • علی حسنوند
۱۵
آذر



بدانکه این ماه ، ماه حُزن اهل بیت علیهم السلام و شیعیان ایشان است و از حضرت امام رضاعلیه السلام روایت است که چون ماه محرّم داخل مى شد پدرم را کسى خندان نمى دید و اندوه و حُزن پیوسته بر او غالب مى شد تا روز دهم چون روز عاشورا مى شد آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه او بود و مى فرمود امروز روزى است که حسین علیه السلام شهید شده است.
 
اَعْظَمَ اللّهُ اُجُورَنا وَاُجورَکُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ
وَجَعَلَنا وَاِیّاکُمْ مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ الِمُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلامُ
 
شب عاشورا:
 
شب دهم شب عاشورا است و سید در اقبال از براى این شب دعا و نمازهاى بسیار، با فضیلتهاى بسیار نقل کرده از جمله:
 
* صد رکعت نماز هر رکعت به حمد و سه مرتبه قُل هُوَاللّهُ اَحَدٌ و بعد از فراغ از جمیع بگوید سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُلِلّهِ وَلااِلهَ اِلا اللّهُ وَاللّهُ اَکْبَرُ وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلِىِّ العَظیمِ هفتاد مرتبه و در روایت دیگر بعد از الْعَلِىِّ الْعَظیمِ استغفار نیز ذکر شده.
* و از جمله چهار رکعت در آخر شب در هر رکعت بعد از حمد هر یک از آیة الکرسى و توحید و فَلَق و ناس را ده مرتبه بخواند و بعد از سلام صد مرتبه توحید بخواند.
* و از جمله چهار رکعت نماز در هر رکعت حمد و پنجاه مرتبه توحید و این نماز مطابق است با نماز امیرالمؤ منین علیه السلام که فضیلت بسیار دارد و بعد از نماز فرموده ذکر خدا بسیار کند و صَلَوات بسیار بفرستد بر رسول خدا صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله و لعن کند بر دشمنان ایشان آنچه مى تواند.
* و در فضیلت احیاءِ این شب روایت کرده که مثل آن است که عبادت کرده باشد به عبادت جمیع ملائکه و عبادت در آن مقابل هفتاد سال است.
* و اگر کسى را توفیق شامل حال شود در این شب در کربلا باشد و زیارت امام حسین علیه السلام کند و بَیتوته نزد آن جناب نماید تا صبح خدا او را محشور فرماید آلوده به خون امام حسین علیه السلام در جمله شهداء با آن حضرت.
 
اعمال روز عاشورا:
 
روز دهم روز شهادت اَبُوعَبْداللّهِ الحُسَیْن علیه السلام و روز مصیبت و حزن ائمّه اطهارعَلیهمُ السلام و شیعیان ایشان است و شایسته است که شیعیان در این روز مشغول کارى از کارهاى دنیا نگردند و از براى خانه خود چیزى ذخیره نکنند و مشغول گریه و نوحه و مصیبت باشند و تعزیت حضرت امام حسین علیه السلام را اقامه نمایند و به ماتم اشتغال نمایند به نحوى که در ماتم عزیزترین اولاد و اَقارب خود اشتغال مى نمایند و زیارت کنند آن حضرت را به زیارت عاشوراء که بعد از این بیاید انشاءالله تعالى و سعى کنند در نفرین و لعن بر قاتلان آن حضرت و یکدیگر را تعزیت گویند در مصیبت آن جناب و بگویند:
 
اَعْظَمَ اللّهُ اُجُورَنا وَاُجورَکُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ
بزرگ گرداند خدا پاداش ما و شما را در سوگواریمان براى حسین علیه السلام
وَجَعَلَنا وَاِیّاکُمْ مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ الِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلامُ
و قرار دهد خداوند ما و شما را از خون خواهانش به همراه ولیش امام مهدى از خاندان محمد علیهم السلام
 
* و شایسته است در این روز مقتل بخوانند و یکدیگر را بگریانند. روایت شده که چون حضرت موسى علیه السلام مأمور شد به ملاقات جناب خضر و تعلّم از او، اوّل چیزى که در وقت ملاقات بین ایشان مذاکره شد، آن بود که آن عالِم حدیث نمود براى حضرت موسى مُصیبَتها و بلاهایى که بر آل محمد عَلیهمُ السلام وارد مى شود. پس گریستند هر دو و سخت شد گریستن ایشان.
 روایت شده از ابن عبّاس که گفت در ذیقار خدمت امیرالمؤ منین علیه السلام رسیدم صحیفه اى بیرون آورد به خطّ خود و املاء پیغمبر صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله و خواند براى من از آن و در آن صحیفه بود مَقْتَلِ امام حسین علیه السلام و آنکه چگونه کشته مى شود و کى مى کشد او را و کى یارى مى کند او را و کى با او شهید مى شود. پس گریه کرد آن حضرت گریه سختى و مرا به گریه درآورد. فقیر گوید که اگر مقام را گنجایش بود مختصر مَقْتَلى در اینجا ذکر مى کردم لکن محلّ را گنجایش نیست هرکه خواهد رجوع کند به کُتُبِ ما در مَقْتَل.
 
* و بالجمله اگر کسى در این روز نزد قبر امام حسین علیه السلام باشد و مردم را آب دهد، مثل کسى باشد که لشکر آن حضرت را آب داده باشد و با آن جناب در کربلا حاضر شده باشد و خواندن هزار مرتبه توحید در این روز فضیلت دارد و روایت شده که خداوند رحمان نظر رحمت بسوى او کند و سیّد براى این روز دعایى نقل کرده است شبیه به دعاء عشرات بلکه ظاهر آنست که خود آن دعا باشد موافق بعضى روایات آن.
 
* و شیخ از عبدالله بن سنان از حضرت صادق علیه السلام چهار رکعت نماز و دعایى نقل کرده که در این روز در وقت چاشت باید به عمل آورد و ما به ملاحظه اختصار ذکر نکردیم [هرکه طالب است به زادالمعاد رجوع نماید]
 
*و نیز شایسته است که شیعیان در این روز امساک کنند از خوردن و آشامیدن بى آنکه قصد روزه کنند و در آخر روز بعد از عصر افطار کنند به غذایى که اهل مصیبت مى خورند مثل ماست یا شیر و امثال آنها، نه مثل غذاهاى لذیذه.
 
*و آنکه جامه هاى پاکیزه بپوشند و بندها را بگشایند و آستین ها را بالا کنند به هیئت صاحبان مصیبت.
 
* و علاّمه مجلسى در زادالمعاد فرموده که بهتر آنست که روز نهم و دهم را روزه ندارند، زیرا که بنى امیّه این دو روز را براى بَرَکَت و شماتت بر قتل آن حضرت روزه مى داشتند و احادیث بسیار در فضیلت این دو روز و روزه آنها بر حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله بسته اند و از طریق اهل بیت عَلیهمُ السلام در مذمّت روزه این دو روز خصوصا روز عاشورا وارد شده است و ایضا بنى امیّه علیهم اللَّعْنَةُ از براى برکت آذوقه سال را در روز عاشورا در خانه ذخیره مى کرده اند. لهذا از حضرت امام رضاعلیه السلام منقول است که هر که ترک کند سعى در حوائج خود را در روز عاشورا و پى کارى نرود حق تعالى حوائج دنیا و آخرت او را برآورد و هرکه روز عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریه او باشد حقّتعالى روز قیامت را روز فَرَح و سُرُور و شادى او گرداند و دیده اش در بهشت به ما روشن گردد و هرکه روز عاشورا را روز برکت نامد و از براى منزل خود در آن روز چیزى ذخیره کند، خدا آن ذخیره را براى او مبارک نگرداند و در روز قیامت با یزید و عُبَیدُاللّهِ بن زیاد و عمر بن سعد عَلَیْهِمُ اللَّعْنَةُ محشور گردد. پس باید که در روز عاشورا آدمى مشغول کارى از کارهاى دنیا نگردد و مشغول گریه و نوحه و مصیبت باشد و امر کند اهل خانه خود را که تعزیه آن حضرت را بدارند و مشغول ماتم باشند چنانکه در ماتم عزیزترین اولاد و اقارب خود مى باشند و در آن روز امساک کند از خوردن و آشامیدن بى آنکه قصد روزه کند و در آخر روز بعد از عصر افطار کند اگر چه به شربت آبى باشد و روزه تمام ندارد مگر آنکه در خصوص آن روز روزه واجبى داشته باشد که به نذر یا مثل آن بر او واجب شده باشد که آن روز را روزه باید بگیرد و در آن روز آذوقه در خانه ذخیره نکند و نخندد و مشغول لهو و لعب نگردد.
 
* و هزار مرتبه بر قاتلان آن حضرت لعنت کند و بگوید اَلّلهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَیْنِ علیه السلام.
 
* مؤلّف گوید از کلام این بزرگوار معلوم شد که احادیثى که در فضیلت روز عاشورا است مجعول است... و تَتْمیم ظلم بنى امیّه را نموده...
 
*و بالجمله در آخر روز عاشورا سزاوار است که یادآورى از حال حرم امام حسین علیه السلام و دختران و اطفال آن حضرت که در این وقت در کربلا اسیر اعداء و مشغول به حزن و بُکاء بودند و مصیبتهایى بر ایشان گذشته که در خاطر هیچ آفریده خُطُور نکند و قلم را تاب نوشتن نباشد وَلَقَدْ اَجادَ مَنْ قالَ:
 
فاجِعَةٌ اِنْ اَرَدْتُ اَکْتُبُها
مُجْمَلَةً ذِکْرَةً لِمُدِّکِرٍ
 
مصیبت بزرگى که اگر خواهم بنویسمش
به نحو اجمال براى یادآورى یادکننده
 
جَرَتْ دُمُوعى فَحالَ حائِلُها
  ما بَیْنَ لَحْظِ الْجُفُونِ وَالزُّبُرِ
 
اشکم سرازیر شود و حائل گردد
 میان پلک چشم و صفحات نامه
 
وَقالَ قَلْبى بُقْیا عَلَىَّ فَلا
    وَاللّهِ ما قَدْ طُبِعْتُ مِنْ حَجَرٍ
 
و دلم گوید ترحمى کن بر من که
    به خدا سوگند من از سنگ آفریده نشده ام
 
بَکَتْلَهَاالاْرْضُوَالسَّماَّءُوَما
   بَیْنَهُما فى مَدامِعٍ حُمُرٍ
 
گریست بر آن مصیبت زمین و آسمان و هرچه
    مابین آن دو است به اشکهاى خونین
 
من از تحریر این غم ناتوانم
    که تصویرش زده آتش بجانم
 
ترا طاقت نباشد از شنیدن
    شنیدن کى بود مانند دیدن
 
* پس برخیز و سلام کن بر رسول خدا و علىّ مرتضى و فاطمه زهرا و حسن مجتبى و سایر امامان از ذریه سید الشهداءعَلیهمُ السلام و ایشان را تعزیت بگو بر این مصائب عظیمه با دل بریان و چشم گریان و بخوان این زیارت را:
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ ادَمَ صَِفْوَةِ اللّهِ
سلام بر تو اى وارث حضرت آدم برگزیده خدا
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ نُوحٍ نَبِىِّ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ اِبْراهیمَ خَلیلِ اللّهِ
سلام بر تو اى وارث حضرت نوح پیامبر خدا ، سلام بر تو اى وارث ابراهیم خلیل خدا
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ مُوسى کَلیمِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ عیسى رُوحِ اللّهِ
سلام بر تو اى وارث موسى هم گفتار خدا، سلام بر تو اى وارث حضرت عیسى روح خدا
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ مُحَمَّدٍ حَبیبِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ عَلِی اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ وَلِىِّ اللّهِ
سلام بر تو اى وارث حضرت محمد حبیب خدا سلام بر تو اى وارث على امیر مؤ منان ولى خدا
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ الْحَسَنِ الشَّهیدِ سِبْطِ رَسُولِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ
سلام بر تو اى وارث حسن آن امام شهید و نوه رسول خدا سلام بر تو اى فرزند رسول خدا
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ الْبَشیرِ النَّذیرِ وَابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ
سلام بر تو اى فرزند مژده دهنده و ترساننده و پسر آقاى اوصیاء
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمینَ
سلام بر تو اى فرزند فاطمه بانوى زنان جهانیان
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللّهِ وَابْنَ خِیَرَتِهِ
سلام بر تو اى اباعبدالله سلام بر تو اى برگزیده خدا و فرزند برگزیده او
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللّهِ وَابْنَ ثارِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْوِتْرُ الْمَوْتُورُ
سلام بر تو اى خون خدا و فرزند خون خدا سلام بر تو اى کشته مظلومى که انتقام خونت گرفته نشد
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الاِْمامُ الْهادِى الزَّکِىُّ وَعَلى اَرْواحٍ حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
سلام بر تو اى امام راهنماى پاک و بر آن ارواحى که به آستان تو فرود آمدند
 
وَاَقامَتْ فى جِوارِکَ وَوَفَدَتْ مَعَ زُوّارِکَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ مِنِّى ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ
و در جوارت رحل اقامت افکندند و با زائرانت ورود کردند سلام من بر تو تا زنده ام من و برپا است شب و روز
 
فَلَقَدْ عَظُمَتْ بِکَ الرَّزِیَّةُ وَجَلَّ الْمُصابُ
 که براستى بزرگ شد به تو مصیبت و گران شد سوگوارى
 
 وَفى سُکّانِ الاْرَضینَ فَاِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَیْهِ راجِعُونَ
در میان مؤ منان و مسلمانان و در میان ساکنین آسمانها همگى و در میان ساکنین زمینها «انا للّه و انا الیه راجعون»
 
وَصَلَواتُ اللّهِ وَبَرَکاتُهُ وَ تَحِیّاتُهُ عَلَیْکَ وَعَلى ابآئِکَ الطّاهِرینَ الطَّیِّبینَ الْمُنْتَجَبینَ
درودهاى خدا و برکاتش و تحیتهایش بر تو و بر پدران پاک و پاکیزه و برگزیده ات
 
وَعَلى ذَراریهِمُ الْهُداةِ الْمَهْدِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مَوْلاىَ وَعَلَیْهِمْ وَ عَلى [رُوحِکَ وَعَلى] اَرْواحِهِمْ
و بر فرزندان راهنماى راه یافته شان باد سلام بر تو اى سرور من و بر ایشان و بر ارواح ایشان
 
وَعَلى تُرْبَتِکَ وَعَلى تُرْبَتِهِمْ اَللّهُمَّ لَقِّهِمْ رَحْمَةً وَرِضْواناً وَرَوْحاً وَرَیْحاناً
و بر تربت تو و بر تربت ایشان خدایا ببار بر ایشان رحمت و خوشنودى و روح و ریحانى
 
 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مَوْلاىَ یا اَباعَبْدِاللّهِ یَا بْنَ خاتَمِ النَّبِیّینَ وَیَابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ
سلام بر تو اى سرور من اى اباعبدالله اى فرزند خاتم پیمبران و اى فرزند آقاى اوصیاء
 
وَ یَابْنَ سَیِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَهیدُ یَا بْنَ الشَّهیدِ یا اَخَ الشَّهیدِ
 و فرزند بانوى زنان جهانیان سلام بر تو اى شهید (راه حق ) و اى پسر شهید و اى برادر شهید
 
یا اَبَا الشُّهَدآءِ اَللّهُمَّ بَلِّغْهُ عَنّى فى هذِهِ السّاعَةِ وَفى هذَا الْیَوْمِ وَ فى هذَا الْوَقْتِ وَفى کُلِّ وَقْتٍ
و اى پدر شهیدان خدایا برسان به او از اجانب من در این ساعت و در این روز و در این وقت و در هر وقت
 
تَحِیَّةً کَثیرَةً وَسَلاماً سَلامُ اللّهِ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُاللّهِ وَ بَرَکاتُهُ یَابْنَ سَیِّدِالْعالَمینَ
تحیتى زیاد و سلامى بسیار سلام خدا بر تو و رحمت خدا و برکاتش اى فرزند آقاى جهانیان
 
وَعَلَى الْمُسْتَشْهَدینَ مَعَکَ سَلاماً مُتَّصِلاً مَا اتَّصَلَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ
و نیز بر شهید شدگان با تو سلامى پیوسته به پیوستگى شب و روز
 
السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِىٍّ الشَّهیدِ السَّلامُ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ الشَّهیدِ
سلام بر حسین بن على شهید (راه حق ) سلام بر على بن الحسین آن شهید (عالیقدر)
 
اَلسَّلامُ عَلَى الْعَبّاسِ بْنِ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ الشَّهیدِ السَّلامُ عَلَى الشُّهَدآءِ مِنْ وُلْدِ اَمِیرِ الْمُؤْمِنینَ
سلام بر عباس فرزند امیرمؤ منان آن شهید (والا مقام ) سلام بر فرزندان شهید امیر مؤ منان
 
اَلسَّلامُ عَلَى الشُّهَدآءِ مِنْ وُلْدِ الْحَسَنِ اَلسَّلامُ عَلَى الشُّهَدآءِ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ
 سلام بر فرزندان شهید حسن سلام بر شهیدان از فرزندان حسین
 
 السَّلامُ عَلَى الشُّهَدآءِ مِنْ وُلْدِ جَعْفَرٍ وَ عَقیلٍ اَلسَّلامُ عَلى کُلِّ مُسْتَشْهَدٍ مَعَهُمْ مِنَ الْمُؤْمِنینَ
سلام بر شهیدان از فرزندان جعفر و عقیل سلام بر هر شهیدى که با ایشان بود از مؤمنان
 
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَبَلِّغْهُمْ عَنّى تَحِیَّةً کَثیرَةً وَسَلاماً
خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد و برسان به ایشان از جانب من تحیتى زیاد و سلامى بسیار
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اللّهِ اَحْسَنَ اللّهُ لَکَ الْعَزآءَ فى وَلَدِکِ الْحُسَیْنِ
 سلام بر تو اى رسول خدا نیکو کند خداوند صبر تو را در سوگوارى فرزندت حسین
 
 اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا فاطِمَةُ اَحْسَنَ اللّهُ لَکِ الْعَزآءَ فى وَلَدِکِ الْحُسَیْنِ
سلام بر تو اى فاطمه نیکو کند خداوند صبر تو را در سوگوارى فرزندت حسین
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ اَحْسَنَ اللّهُ لَکَ الْعَزآءَ فِى وَلَدِکَ الْحُسَیْنِ
 سلام بر تو اى امیرمؤ منان نیکو کند خدا صبر تو را در مصیبت فرزندت حسین
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ اَحْسَنَ اللّهُ لَکَ الْعَزآءَ فى اَخیکَ الْحُسَیْنِ
سلام بر تو اى ابا محمد حسن (مجتبى ) نیکو گرداند خدا صبر تو را در مصیبت برادرت حسین
 
یا مَوْلاىَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ اَنَا ضَیْفُ اللّهِ وَضَیْفُکَ وَجارُ اللّهِ وَجارُکَ
اى مولاى من اى ابا عبداللّه من میهمان خدا و میهمان تواءم و در پناه خدا و پناه تو ام
 
وَلِکُلِّ ضَیْفٍ وَجارٍ قِرىً وَقِراىَ فى هذَا الْوَقْتِ اَنْ تَسْئَلَ اللّهَ سُبْحانَهُ وَتَعالى
و براى هر میهمان و پناهنده اى حق پذیرایى است و پذیرایى من در این وقت این است که از خداى سبحان بخواهى
 
 اَنْ یَرْزُقَنى فَکاکَ رَقَبَتى مِنَ النّارِ اِنَّهُ سَمیعُ الدُّعآءِ قَریبٌ مُجیبٌ
که روزیم گرداند آزادى از آتش دوزخ را که براستى او شنواى دعا و نزدیک و اجابت کننده است

  • علی حسنوند
۱۳
آذر


بمیرید بمیرید در این عشق بمیرید

در این عشق چو مردید همه روح پذیرید

بمیرید بمیرید وزین مرگ مترسید

کز این خاک برآیید سماوات بگیرید

بمیرید بمیرید وزین نفس ببرید

که این نفس چو بندست و شما همچو اسیرید

یکی تیشه بگیرید پی حفره زندان

چو زندان بشکستید همه شاه و امیرید

بمیرید بمیرید به پیش شه زیبا

بر شاه چو مردید همه شاه و شهیرید

بمیرید بمیرید وزین ابر برآیید

چو زین ابر برآیید همه بدر منیرید

خموشید خموشید خموشی دم مرگست

هم از زندگی است اینک زخاموش نفیرید


  • علی حسنوند
۱۱
آذر


چگونه از محرم بهتر استفاده کنیم

دانلود

  • علی حسنوند
۰۷
آذر

سخنانی روح نواز از شهید آوینی

دانلود





خلاصه ای از کتاب مرگ از من فرار می کند

زندگی و خاطرات شهید مصطفی چمران

دانلود




  • علی حسنوند
۰۵
آذر

حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند:


اِنَّ هَذِهِ القُلُوب تَصدأ کما یصدَأ ُالحَدید اِذا أصابَهُ المَاءِی قیلَ: وَما جَلَاؤُها؟

قالَ رسولُ الله (ص): کثرَة ذِکرَ المَوتِ وَ تِلاوَةَ القُرآنِی


دل ها مانند آهن هنگام رسیدن آب به آن زنگ می زند، گفتند: صیقل آن چیست؟

آن حضرت فرمود: زیادی یاد مرگ و خواندن قرآنی

 

(کنز العمال، ج 15، ص 549، ح 42130)


  • علی حسنوند