پاتوق بچه شیعه ها 2

صفای قدم بر وبچه های شیعه

پاتوق بچه شیعه ها 2

صفای قدم بر وبچه های شیعه

باید ازخودتان شروع کنید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
پیوندها

۴۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۲ ثبت شده است

۳۰
بهمن

بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره خلقت انسان فرموده :لقد خلقنا الانسان فى احسن تقویم
سوال: احسن تقویم چیست و چه تاثیری در خلقت انسان دارد؟
در تفسیر البرهان از امام رضا علیه السلام نقل شده که هنگام سوال از تفسیر آیه " لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ" فرمودند؟ ذاک ... حین أخذ الله المیثاق له بالربوبیة، و لمحمد (ص) بالنبوة، و لأوصیائه بالولایة، فأقر .



همانطور که در این حدیث هم می بینیم احسن تقویم تفسیر به میثاق فطری انسان و شناخت و توانایی شناخت انسان نسبت به بزرگترین حقایق عالم یعنی توحید و نبوت وامامت دارد. به عبارتی اشاره به این مطلب دارد که خلقت انسان به گونه ای است که شناخت و استعداد درک توحید و نبوت وامامت برای رسیدن به درجات عالی کمال را دارد. برای روشن تر شدن موضوع تفسیر علامه طباطبایی(ره) و شهید مطهری (ره ) در این آیه را بیان می کنیم:


علامه طباطبایی(ره):

 منظوراز خلق کردن انسان در احسن تقویم این است که : تمامی جهات وجود انسان و همه شؤونش مشتمل بر تقویم است . و معنای تقویم انسان آن است که او را دارای قوام کرده باشند ، و قوام عبارت است از هر چیز و هر وضع و هر شرطی که ثبات انسان و بقایش نیازمند بدان است ، و منظور از کلمه انسان جنس انسان است ، پس جنس انسان به حسب خلقتش دارای قوام است .
و نه تنها دارای قوام است ، بلکه به حسب خلقت دارای بهترین قوام است ، و از این جمله و جمله بعدش که می‏فرماید : ثم رددناه اسفل سافلین الا الذین ... استفاده می‏شود که انسان به حسب خلقت طوری آفریده شده که صلاحیت دارد به رفیع اعلی عروج کند ، و به حیاتی خالد در جوار پروردگارش ، و به سعادتی خالص از شقاوت نائل شود ، و این به خاطر آن است که خدا او را مجهز کرده به جهازی که می‏تواند با آن علم نافع کسب کند ، و نیز ابزار و وسائل عمل صالح را هم به او داده ، و فرموده : و نفس و ما سویها فالهمها فجورها و تقویها پس هر وقت بدانچه دانسته ایمان آورد ، و ملازم اعمال صالح گردید ، خدای تعالی او را به سوی خود عروج می‏دهد و بالا می‏برد.( ترجمة المیزان ج : 20ص :541)


شهید مطهری (ره):
 آیا انسان از نظر جسمانی در احسن تقویم است یا از نظر روحانی؟ جواب این است: به معنایی که عرض خواهیم کرد، هم از نظر جسمانی و هم از نظر روحانی. البته اینکه می گوییم «از نظر جسمانی» مقصودمان این نیست که جسم و هیکل انسان از نظر زیبایی شناسی مثلا از اسب یا طاووس زیباتر است، بلکه مقصود این است که معتدلترین مزاجها به اصطلاح فلاسفه، [اختصاص به انسان دارد. ] فلاسفه می گویند: هر موجودی هر حالتی را که می پذیرد بستگی دارد به نوع ترکیبی که در وجود او هست. اگر موجودی به صورت گیاه درمی آید و قابلیت رشد دارد و موجود دیگری جماد است و قابلیت رشد ندارد، [به این جهت است که ] ترکیب این موجود نباتی متعادلتر از ترکیب آن موجود [جمادی ] است. ... باز حیوان ترکیب متعادلتری از گیاه دارد و خود حیوانات هم با یکدیگر فرق می کنند. تا می رسد به انسان که ترکیب انسان (همین ترکیب بدنی اش) از نظر مجموعه عناصر، معتدلترین ترکیبی است که در عالم پیدا شده است. اگر روح الهی در این بدن پیدا می شود گزاف نیست؛ یعنی اینچنین نیست که امکان داشته این روح الهی را در اندام اسب یعنی در آن ترکیب از ترکیب های طبیعت قرار بدهند ولی حالا در این ترکیب قرار داده اند، بلکه اصلا در میان ترکیبات طبیعت هیچ ترکیبی غیر از [بدن انسان ] نبوده است که بتواند جایگاه و مأوی و آشیانه روح انسانی قرار بگیرد.
پس هم جسم انسان در احسن تقویم (یعنی در «احسن ترکیب» به همان معنایی که فلاسفه می گویند) است و عالیترین ترکیبات عالم است و هم روح و حیات و قوه مدبّر در وجود انسان.
خیلی واضح است که در هیچ موجودی چنین حیات و قوه مدبّری وجود ندارد. پس انسان، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی در احسن تقویم است؛ یعنی انسان در مجموع جسم و روحش در احسن تقویم است.. گفتیم معنی اینکه «خلقت انسان در نیکوترین قوامهاست» این است که خلقت انسان در نیکوترین استعدادهاست. نیکوترین استعداد بدنی یعنی نیکوترین ترکیب بدنی، و نیکوترین ترکیب بدنی همان است که بتواند در خودش روح انسانی را جا بدهد.( مجموعه آثار شهید مطهری . ج28، ص: 639)

منبع:http://shia-patogh.blogfa.com/post/343

  • علی حسنوند
۳۰
بهمن

سلام علیکم

یکی از دوستان برای دخترش میخواد جشن تکلیف در منزل بگیره. برای اینکه مراسمش برای مدعوین جالب و تبلیغی باشه نیاز به همفکری داره. لطفا اگر پیشنهادی دارید بفرمایید. با تشکر

ایده هاتون رو در قسمت نظر همین پست بنویسید ممنونم


یکی از خواهران عضو گروه که در زمینه های فرهنگی فعال هستند در این زمینه فعالیت داشتند پیام زیر روگذاشتند وبقیه کسانی که نیاز دارن میتونند با ایشون تماس بگیرن.البته کاش چند نمونه از کارهاشون رو برای نمونه میگفتن تا ما هم با ایده هاشون آشنا بشیم



سلام بر شما
در ارتباط با جشن عبادت باید بگویم که ما حدود 6 سال جشن عبادت را در منازل ومدارس با روش های خلاق اجرا می کردیم وایده های خوبی داریم، در رابطه با این دوست شما هم شرایطشون را بدانم می شود براشون بر نامه ریزی کرد.خلاصه جشن عبادت باید شاد وآموزنده باشد. حتی دکور وتزیینات آن هم باید شاد وآموزنده باشد
ما برای جشن عبادت های خانوادگی مسابقه بازی نمایش کارت های احکام و... اجرا می کردیم که در این محتصر نمی گنجد. این ایمیل من است
d.baran114@yahoo.com
سوالی باشد در خدمت هستیم

نظر یکی از مخاطبان

سلام
توی طایفه ما به جشن تکلیف خیلی اهمیت میدن و همه سعی میکنند تا اونو به بهترین شکل برگزار کنند.
در جشن تکلیف به چند نکته اساسی باید توجه کرد:
1- تزیینات : تریینات ضمن شاد بودن باید فضا رو معنوی هم بکنه.
2- به دوستان مکلف بگید با چادر و مقنعه نمازشون بیان :این یک شکلی اونهم با چادر های سفید تزیین شده به اونها احساس فرشته بودن رو میده.
3- برنامه ها: سعی بشه حتما از یک مداح مقید(متاسفانه همه جور آدمی وارد این گروه شده ) ،یا مجری با تجربه دعوت بشه تا با خواندن شعر های شاد و مرتبط با جشن ،شادی رو دو چندان کند.
همچنین اجرای مسابقات شاد و مفرح مثلا خوانندگی شعر های مرتبط ، همخوانی ، از کی بپرسم با سوالهای مرتبط و ...
پذیرایی؟ معمولا تو همه تولد ها این بخش مورد علاقه بچه هاست . من فقط می خوام تزیین روی کیک رو یاد آور بشم که جانماز و .. باشه.

  • علی حسنوند
۲۹
بهمن

سلام علیکم

یکی از دوستان برای دخترش میخواد جشن تکلیف در منزل بگیره. برای اینکه مراسمش برای مدعوین جالب و تبلیغی باشه نیاز به همفکری داره. لطفا اگر پیشنهادی دارید بفرمایید. با تشکر

ایده هاتون رو در قسمت نظر همین پست بنویسید ممنونم


یکی از خواهران عضو گروه که در زمینه های فرهنگی فعال هستند در این زمینه فعالیت داشتند پیام زیر روگذاشتند وبقیه کسانی که نیاز دارن میتونند با ایشون تماس بگیرن.البته کاش چند نمونه از کارهاشون رو برای نمونه میگفتن تا ما هم با ایده هاشون آشنا بشیم



سلام بر شما
در ارتباط با جشن عبادت باید بگویم که ما حدود 6 سال جشن عبادت را در منازل ومدارس با روش های خلاق اجرا می کردیم وایده های خوبی داریم، در رابطه با این دوست شما هم شرایطشون را بدانم می شود براشون بر نامه ریزی کرد.خلاصه جشن عبادت باید شاد وآموزنده باشد. حتی دکور وتزیینات آن هم باید شاد وآموزنده باشد
ما برای جشن عبادت های خانوادگی مسابقه بازی نمایش کارت های احکام و... اجرا می کردیم که در این محتصر نمی گنجد. این ایمیل من است
d.baran114@yahoo.com
سوالی باشد در خدمت هستیم

نظر یکی از مخاطبان

سلام
توی طایفه ما به جشن تکلیف خیلی اهمیت میدن و همه سعی میکنند تا اونو به بهترین شکل برگزار کنند.
در جشن تکلیف به چند نکته اساسی باید توجه کرد:
1- تزیینات : تریینات ضمن شاد بودن باید فضا رو معنوی هم بکنه.
2- به دوستان مکلف بگید با چادر و مقنعه نمازشون بیان :این یک شکلی اونهم با چادر های سفید تزیین شده به اونها احساس فرشته بودن رو میده.
3- برنامه ها: سعی بشه حتما از یک مداح مقید(متاسفانه همه جور آدمی وارد این گروه شده ) ،یا مجری با تجربه دعوت بشه تا با خواندن شعر های شاد و مرتبط با جشن ،شادی رو دو چندان کند.
همچنین اجرای مسابقات شاد و مفرح مثلا خوانندگی شعر های مرتبط ، همخوانی ، از کی بپرسم با سوالهای مرتبط و ...
پذیرایی؟ معمولا تو همه تولد ها این بخش مورد علاقه بچه هاست . من فقط می خوام تزیین روی کیک رو یاد آور بشم که جانماز و .. باشه.

  • علی حسنوند
۲۹
بهمن

سلام علیکم

یکی از دوستان برای دخترش میخواد جشن تکلیف در منزل بگیره. برای اینکه مراسمش برای مدعوین جالب و تبلیغی باشه نیاز به همفکری داره. لطفا اگر پیشنهادی دارید بفرمایید. با تشکر

ایده هاتون رو در قسمت نظر همین پست بنویسید ممنونم


یکی از خواهران عضو گروه که در زمینه های فرهنگی فعال هستند در این زمینه فعالیت داشتند پیام زیر روگذاشتند وبقیه کسانی که نیاز دارن میتونند با ایشون تماس بگیرن.البته کاش چند نمونه از کارهاشون رو برای نمونه میگفتن تا ما هم با ایده هاشون آشنا بشیم



سلام بر شما
در ارتباط با جشن عبادت باید بگویم که ما حدود 6 سال جشن عبادت را در منازل ومدارس با روش های خلاق اجرا می کردیم وایده های خوبی داریم، در رابطه با این دوست شما هم شرایطشون را بدانم می شود براشون بر نامه ریزی کرد.خلاصه جشن عبادت باید شاد وآموزنده باشد. حتی دکور وتزیینات آن هم باید شاد وآموزنده باشد
ما برای جشن عبادت های خانوادگی مسابقه بازی نمایش کارت های احکام و... اجرا می کردیم که در این محتصر نمی گنجد. این ایمیل من است
d.baran114@yahoo.com
سوالی باشد در خدمت هستیم

نظر یکی از مخاطبان

سلام
توی طایفه ما به جشن تکلیف خیلی اهمیت میدن و همه سعی میکنند تا اونو به بهترین شکل برگزار کنند.
در جشن تکلیف به چند نکته اساسی باید توجه کرد:
1- تزیینات : تریینات ضمن شاد بودن باید فضا رو معنوی هم بکنه.
2- به دوستان مکلف بگید با چادر و مقنعه نمازشون بیان :این یک شکلی اونهم با چادر های سفید تزیین شده به اونها احساس فرشته بودن رو میده.
3- برنامه ها: سعی بشه حتما از یک مداح مقید(متاسفانه همه جور آدمی وارد این گروه شده ) ،یا مجری با تجربه دعوت بشه تا با خواندن شعر های شاد و مرتبط با جشن ،شادی رو دو چندان کند.
همچنین اجرای مسابقات شاد و مفرح مثلا خوانندگی شعر های مرتبط ، همخوانی ، از کی بپرسم با سوالهای مرتبط و ...
پذیرایی؟ معمولا تو همه تولد ها این بخش مورد علاقه بچه هاست . من فقط می خوام تزیین روی کیک رو یاد آور بشم که جانماز و .. باشه.

  • علی حسنوند
۲۹
بهمن
بسم الله الرحمن الرحیم

سیستم قانونگذاری اسلام مکانیسم و ساز و کار ویژه ای دارد و به واسطه آن می تواند دو مقوله ثابت و متغیر را در باب دین و زندگی بشر به هم پیوند دهد، و باعث پویایی دین شود. آن دو را در کنار هم بنشاند، از جمله مکانیسم هایی که باعث پویایی دین میشود به شرح زیر است:



 احکام اولیه و ثانویه

احکام شریعت اسلام بردوگونه اند: احکام اولیه برای شرایط عادى زندگى انسان است و احکام ثانویه برای شرایط اضطرارى و غیرعادى است. احکام ثانویه بر احکام اولیه نظارت دارند و در شرایط غیرعادی آنها را تغییر داده یابه کلی آنها را برمی دارند. مثلا وجوب روزه داری در ماه رمضان، از احکام اولیه است که مربوط به شرایط عادی است. حال اگر روزه داری موجب ضرر گردد و سلامتی انسان را دچار مشکل سازد، در این جا حکم ثانوی، یعنی قاعده دفع ضرر وارد عمل می شود، و وجوب روزه را از انسانی که روزه داری، برای او ضرر دارد، برمی دارد.

تشریع اجتهاد در اسلام

دین اسلام در برابر موضوعات متغیر ساکت ننشسته و بلکه اسلام طرحى نو و جامع به نام اجتهاد پایه ریزى شده است. اجتهاد عبارت است از سعی و تلاش برای استنباط احکام شرعی از طریق رجوع به کتاب و سنت و قواعد بدیهی عقلی. مجتهد باید مسائل فرعى پیش آمده را با اصول قوانین شریعت اسلام بسنجد و حکمى منطبق و سازگار با اصول ثابت استنباط کند و فروع و نیازهاى متغیر را به اصول و نیازهاى ثابت پیوند زند. نقش اجتهاد ایجاد تغییر در قواعد و اصول کلی شریعت نیست، بلکه تطبیق آن قواعد و اصول بر مصادیق و موضوعات خاص و جدید استبه عنوان مثال در عصر جدید مسائل اقتصادی همانند معاملات بورس و معاملات اینترنتی پیش می اید و مجتهد با استفاده از اصول کلی وثابت حکم این موضوعات جدید را استنباط میکند.

 نقش کلیدی عقل در حریم دین از طریق اجتهاد

عقل در شریعت اسلام، در عرض کتاب و سنت، یکى از مبادى استنباط به شمار مى آید و از چنان جایگاهى برخوردار است که در کنار حجت ظاهرى، یعنى وحى الهى از آن با نام حجت باطن خداوند یاد شده است. هرگاه عقل به طور روشن و قطعی حسن یا قبح فعلی را درک کرد، بر اساس قاعده ملازمه، شرعی بودن آن (وجوب یا حرمت) ثابت می شود. از این قاعده با عبارت معروف"کلما حکم به العقل حکم به الشرع" تعبیر می شود. پس اسلام از این جهت همواره درحال رشد است و هرچه انسان رشد عقلانی داشته باشد احکام دین هم پا به پای آن حکم خواهد کرد.


قاعده اهم و مهم

یکی از قواعد مسلم در اصول فقه امامیه، قاعده اهم و مهم است. مفاد این قاعده این است که هرگاه به لحاظ محدودیتی  در مقام امتثال و انجام دو تکلیف شرعی تزاحم رخ دهد، یعنی شرایط طوری است که مکلف نمیتواند دو واجب را انجام دهد و حتما یکی باید بخاطر دیگری ترک شود، در این صورت باید تکلیفی را که اهمیت بیشتری دارد امتثال کند، و اهم را بر مهم ترجیح دهد. مثلا تصرف در ملک دیگری بدون اذن و رضایت مالک جایز نیست. حال اگر جان مؤمنی در معرض خطر قرار گرفته است و شرایط به گونه ای است که برای نجات جان او باید در زمین دیگران تصرف کرد وتحصیل رضایت و اذن مالک یا ممکن نیست در این صورت باید در آن ملک تصرف کرد و مؤمن را از خطر هلاکت نجات داد. بنابر این اسلام به پیروان خود اعلام کرده است که همه دستورهایش ریشه در یک سلسله مصالح عالى دارد؛ از سوى دیگر، در خود اسلام درجه اهمیت مصلحت ها بیان شده و در صورت تقابل مصالح گوناگون، اسلام به کارشناسان اجازه داده است مصلحت هاى مهم تر را انتخاب کنند وهمین امر باعث شده که دست کارشناس دین در اموری که اهم و مهم پیش می آید باز باشد.

 مسؤولیت ها و اختیارات حاکم اسلامی

قرآن کریم از اصل ولایت به عنوان اصل مکمل دین اسلام یاد کرده می فرماید: الیوم أکملت لکم دینکم .حاکم اسلامی با توجه به شناختی که از مسائل و نیازهای جامعه اسلامی دارد، ونیز با توجه به علم و آگاهی او از احکام اسلامی، می تواند درباره مشکلات و مسائل جدید جامعه اسلامی چاره اندیشی کند و طبق قاعده اهم و مهم، مسائل را اولویت بندی کرده، درباره آنها تصمیم گیری کند. از طرفی چون اصل مشورت "و شاورهم فی الامر" یکی از اصول مدیریت و رهبری اسلامی است، حاکم اسلامی در تشخیص موضوعات و نیازمندی های جامعه و اولویت ها، از صاحب نظران و کارشناسان رشته های مختلف استفاده کرده و براساس آن تصمیم گیری می کند اسلام به حکومت اسلامى اختیاراتى داده است که مى تواند در شرایط و نیازمندى هاى جدید با توجه به اصول و مبانى اساسى اسلامى مقرراتى را وضع نماید که در گذشته موضوعا منتفى بوده است و این اختیارات شرط لازم حسن اجراى قوانین اسلامى در هر دوره است. مثل قوانینی که هم اکنون به تصویب مجلس شورای اسلامی میرسد و شورای نگهبان تایید میکند.

  • علی حسنوند
۲۸
بهمن




دانلود عکس با کیفیت عالی برا ی چاپ در سایز A3 از لینک زیر

http://bayanbox.ir/id/3508676257561358868
  • علی حسنوند
۲۶
بهمن
بسم الله الرحمن الرحیم

پس از نمایش چهره حضرت ابالفضل و وعلی اکبر و قاسم علیهم السلام در فیلم رستاخیز و اعتراض برخی مراجع و متدین ها یک سوال درباره اعتراض به نشان دادن چهر ه آنها به ذهن می آید:

چه تفاوتی میان تعزیه و فیلم، میان تئاتر و سینما است؟

تعزیه، تئاتر نیست؛ تعزیه، «آیین» است. تعزیه اجرا نمی‌شود برای مخاطبان، برگزار می‌شود با مشارکت آن‌ها. برای همین اولین کسی که در تعزیه بر شهادت امام می‌گرید، خودِ شمر است. با اینکه مخاطبان تعزیه، شبیه‌خوانان را در شخصیت‌ بیرون از آیین‌شان خوب می‌شناسند، و مثلاً می‌دانند این اکبرآقا که این‌جا شبیه‌خوان ابالفضل شده همان بقال سر محله است که چه بسا چندباری هم سر قیمت اجناس با او بحث‌شان شده، اما اینجا ودر این لباس، اکبرآقا بدون گریم‌های آن‌چنانی و سنگین، یک اکبرآقای دیگر است. و این فاصله را مخاطب معمولی، بدون هیچ آموزش رسانه‌ای، بین اکبرآقای قصاب و اکبرآقای شبیه‌خوان عباس می‌گذارد.


ولی سینما، آیین نیست. و برای همین بهنام تشکرِ رستاخیز، با وجود گریم، قبل از هر چیز «ساختمان پزشکان» را به ذهن مخاطب تداعی می‌کند و پوریا پورسرخ، همه‌ی تصاویر بازی‌های دیگرش را با خود به قالب پسر عمر سعد می‌آورد.

در تعزیه، مخاطب معمولی به‌راحتی می‌پذیرد که یک طشت آب، نماد رود فرات است و اصلاً طشت را رود می‌بیند. اما همین مخاطب اشکالات تصویری فیلم به‌چشمش می‌آید و مانع برقراری احساسش می‌شود.

و همین است که تعزیه می‌گریاند، اما (فیلم)رستاخیز نه. و همین است که نشان‌دادن تصویر چهره‌ی اهل‌بیت در تعزیه رواست، اما در سینما برتابیده نمی‌شود. چون آنجا تشبّه است و اینجا تجسم.

محسن حسام مظاهری

لینک خبر به همراه بحث ییشتر


  • علی حسنوند
۲۶
بهمن
بسم الله الرحمن الرحیم

شاید باورش برای شما هم سخت باشد که افردی از شیعیان آیت الله بهجت و شهید مطهری و مقام معظم رهبری و بسیاری از مراجع را مرتد بدانند اما متاسفانه این موضوع واقعیت دارد والبته خیلی سخت نیست که حدس بزنید این افراد مورد حمایت چه کشوری هستند

بله، مثل همیشه انگلیس

کلیپ زیر سخنان و توهین ها و مواضع  این افراد همراه با جریان شناسی آنهاست

تا میتونید این فیلم را نشر بدید

انحراف در شیعه

  • علی حسنوند
۲۶
بهمن
بسم الله الرحمن الرحیم

جشنواره فیل فجر با همه اما و اگر ها پایان یافت اما یکی از فیلمهای که در این جشنواره بسیار خبر ساز شد فیلم رستاخیز بود ساخته آقای درویش با هزینه ای میلیاردی که از فرط زیاد بودن محرمانه است و اعلام نمیشود در مدت ده سال ساخته شد.

رستاخیز بنا بر تصمیم هیئت داوران در رشته های  کارگردانی، موسیقی متن، چهره پردازی، طراحی صحنه، فیلمبرداری، بهترین فیلم، جلوه های ویژه میدانی هفت سیمرغ را از آن خود کرد؛ تصمیمی که واکنش بسیاری از منتقدان را، بویژه در مورد کارگردانی، بهترین فیلم و موسیقی برانگیخت.
در این گزارش سعی کردیم به تعدادی از اشتباهات فاحش محتوایی و تکنیکی آقای درویش در کارگردانی فیلم رستاخیز اشاره کنیم تا معلوم شود این فیلم شایستگی لازم برای کسب این تعداد سیمرغ را نداشته است.

الف) در مقدمه فیلم آمده است: معاویه بر خلاف روش پیامبر و خلفا برای خود جانشین تعیین کرد! پیامبر اسلام در غدیرخم علی علیه السلام را به جانشینی برگزید و حتی خلیفه اول نیز خودش، خلیفه دوم عمر را انتخاب و معرفی کرد.

ب) در مقدمه تاکید شده است: معاویه به آرای مردم تمکین نکرد و فرزندش یزید را برای خلافت برگزید. آیا در سرزمین اسلامی رای گیری شده بود و در آرای سیدالشهدا علیه السلام تقلب شده بوده است؟

ج) بسیاری از کسانی که در حال احرام هستند، سر خود را با پارچه پوشانده اند، که طبق نظر شیعه و سنی این کار محل اشکال است.

د) در صفوف نماز خیمه سیدالشهدا علیه السلام فاصله ای پنج متری بین صفوف و امام و ماموم دیده می شود که احتمالاً کارگردان برای بزرگتر نشان دادن صفوف دست به این اقدام زده است.

ه) تمامی صحنه های صحبت های حضرت در جمع مردم، در بازار گرفته شده است، در حالی که طبق مستندات مساجد، منا و عرفات محل هایی است که حضرت برای مردم سخن گفته اند نه میانه بازار!

و) در صحنه ای، قرآنی در دستان حضرت نمایش داده می شود که روی آن نوشته شده القران کریم! ترکیب اضافی اولین درس عربی است! القرآن الکریم نه القران کریم!

ز) آش ایرادات جزئی وقتی شور می شود که حتی در جمع بندی نهایی «بپاخاستن» را «بپاخواستن» می نویسند در فیلم 40 میلیاردی آقای درویش!

ح) پرچم های سپاه کوفه تماماً دارای نقش و نگار یکسان با چاپ سیلک هستند، آقای درویش به مخاطب فهماند مخترع سیلک اعراب دوره معاویه بودند!

ط) بر خلاف نظر عموم مراجع مبنی بر عدم جواز نشان دادن تصویر ذوات مقدسه در فیلم ها، در رستاخیز چهره این ذوات نشان داده شد.

ی) حضرت قاسم بن الحسن علیه السلام به صورت جوانی 27-28 ساله نمایش داده شده است، در حالی که تمام مقاتل سن بسیار کمتری و در حد نوجوانی برای ایشان ثبت کرده اند.

ک) حضرت عباس سلام الله علیه، تنها، فردی زیبا رو، گردن کلفت و متکی به زور بازو نمایش داده شده است!

ل) در سخنرانی حضرت در شب عاشورا ماه شب چهاردهم نمایش داده می شود که با قبول نمادین بودن آن، در برخی نماها روی چهره افراد قرار گرفته، نه زیر آن و باز هم هنر کارگردانی آقای درویش به رخ کشیده می شود.

م) شخصیت بکیر و داستان عشقی اش، در اسناد معتبر تاریخی نیامده است و نقل قول ها برای شهادتش کاملاً با آنچه موضوع رستاخیز بر آن استوار شده متفاوت است. کارگردان به عمرش مقتل نخوانده است. بکیر فیلم درویش بیش از امام حسین، تحت تاثیر زنگوله اهدایی یزید و عشق یک زن است!

ن) حر اولین شهید سپاه سیدالشهدا علیه السلام است، جنگ ها نفر به نفر بوده است نه گروهی، ابتدا اصحاب سپس بنی هاشم، به کارزار وارد شدند. این ها گزاره های تاریخی ای است که هیچ کدام در فیلم رعایت نشده است.

س) در فیلم، کربلا منطقه ای پر از کوه نمایش داده شده است، تا جایی که همه می دانند کربلا نخلستان بوده است نه کوهستان!

ع) اثر فیلم در سالن های نمایش، غالباً تحت تاثیر آمادگی ذهنی شان از حادثه کربلا و روضه هاست، وگرنه فیلم هیچ خط اثرگذاری ندارد و اندوه یا آگاهی به مخاطب نمی دهد، حتی در حد تعزیه های محلی.

ف) جنگ کربلا بر اساس آنچه در فیلم نمایش داده شده بر سر بیعت کردن و نکردن و حکومت است، نه اصلاح دین رسول الله و امر به معروف و نهی از منکر و نماز!

ص) حرمله بن کاهل اسدی در کربلای درویش وجود خارجی ندارد، حضرت علی اصغر علیه السلام توسط عده ای از تیراندازان کشته می شود و خون مبارکشان که توسط امام به آسمان پاشیده می شود، روی سم اسب می ریزد! طبق روایات مستند این خون هیچ گاه به زمین بازنگشت.

ق) حضرت ابالفضل علیه السلام  چند متر به آب از اسب پیاده شدند و تا کمر داخل رود رفتند و بعد چند دقیقه اى نشستند! گویا درویش به مقتل جدیدی دست پیدا کرده که هیچ یک از زعمای شیعه تا کنون آن را ندیده اند.

ر) یزید در حوضچه آب گرمش، که آب در حال پمپاژ است، برهنه است و بر بازو نقش یک دایناسور را خالکوبی کرده است. خالکوبی متعلق به خود بازیگر است!

ش) کارگردان لوکیشن‌های آشنا که در اولین مواجهه تقلبی بودنش برای مخاطب ایرانی آشکار می‌شود را انتخاب کرده، لوکیشن‌هایی مانند قلعه رودخان، سی و سه پل، مسجد امام اصفهان، کویر شهداد، درخت‌های گز، کاشان.

ت) موسیقی فیلم بشدت شبیه آثاری مانند مصائب مسیح، کشتی نوح و ... است، اصلاً معلوم نیست آهنگ‌ساز فیلم «شکسپیر عاشق» بودن چه وجاهتی برای ساختن موسیقی یک فیلم عاشورایی محسوب می‌شود؟

ث) در فیلم یزید همجنس باز نشان داده شده، سگ باز و میمون باز را شنیده بودیم اما این یکی را نه!

خ) در فیلم پیکر حضرت علی اکبر علیه السلام بعد از شهادت به نمایش درمی آید که تنها یک جراحت بر صورت ایشان دیده می شود، لازم است ارباً اربا را برای آقای درویش معنی کنیم!

ذ) دلیل دگرگونی حر در فیلم معلوم نیست، حتی ادب حر به حضرت سیدالشهدا نمایش داده نشده است و این گونه القا می شود که حر بعد از ناکامی در کسب منصب امیری سپاه، به امام پناه می برد.

ض) نقش شریح قاضی به عنوان فتوادهنده قتل سیدالشهدا و یک فرد فقیه با نفوذ اصلاً شبیه به آنچه که در تاریخ آمده، نیست.

ظ) نحوه شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام و سرپیچی مردم از وی نیز نه شرح داده می شود و نه حتی گریزی به آن زده می شود، حتی در پرتاب مسلم از دارالاماره و دستگیری اش توسط ابن زیاد نیز به هیچ کدام از روایات توجهی نشده است.

غ) هر چند هنوز وارد ایرادهای سینمایی فیلم نشدیم، اما حروف ابجد تمام شدند! امید است کارگردان اگر خواست باز هم فیلم مذهبی بسازد،از یک عالم دینی نیز مشورت بگیرد تا فیلم حماسی و عاشورایی را به یک مضحکه تبدیل نکند.

سید علی ضیا مجری برنامه ویتامین ث در این برنامه نقدهای تند و جسورانه ای به آقای درویش کرده میتونید از لینک زیر دانلود کنید


کلیپ نقد سید علی ضیاء به رستاخیز

  • علی حسنوند
۲۵
بهمن
امروز پنج شنبه 24 بهمن 90

واشنگتن: تحریم‌های کنونی ایران به دلیل نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود تصریح کرد که واشنگتن تحریم‌های کنونی علیه ایران را به دلیل نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم ادامه می‌دهد.


سخنرانی رهبری به  مناسبت آغاز سال ۱۳۹۱ در حرم مطهر رضوی:

  بهانه‌ دشمنى در اوقات مختلف متفاوت است، از وقتى مسئله‌ هسته‌اى مطرح شده است، بهانه‌ دشمنى‌ها مسئله‌ى هسته‌اى است... ما به دلائل خودمان، به‌هیچ‌وجه دنبال سلاح هسته‌اى نیستیم؛ نه تولید کردیم و نه تولید خواهیم کرد؛ این را می‌دانند، اما یک بهانه است...یک روز این مسئله بهانه است، یک روز حقوق بشر بهانه است، یک روز فلان مسئله‌ى داخلى بهانه است؛ اما همه‌ى اینها بهانه است.



شصت سال است که از ۲۸ مرداد ۳۲ تا امروز در هر موردى که با آمریکایى‌ها مسئولین این کشور اعتماد کردند، ضربه خوردند. یک روزى مصدق به آمریکایى‌ها اعتماد کرد، به آنها تکیه کرد، آنها را دوست خود فرض کرد، ماجراى ۲۸ مرداد پیش آمد که محل کودتا در اختیار آمریکایى‌ها قرار گرفت و عامل کودتا با چمدان پُر پول آمد تهران و پول قسمت کرد بین اراذل و اوباش که کودتا را راه بیندازد؛ آمریکایى بود. تدبیر کار را خودشان هم اعتراف کردند، اقرار کردند.(دیدار فرماندهان و جمعى از کارکنان‌ نیروى هوائى ارتش جمهورى اسلامى ایران ۲۸/۱۱/۱۳۹۱)

ما دولت ایالات متّحده‌ى آمریکا را دولتى غیرقابل اعتماد میدانیم؛ دولتى خودبرتربین،  دولتى غیرمنطقى  و عهدشکن،  دولتى سخت در پنجه‌ى تصرّف و اقتدار شبکه‌ى صهیونیسم بین‌المللى - که به‌خاطر رعایت خواسته‌ها و منافع نامشروع شبکه‌ى صهیونیستى بین‌المللى مجبورند با رژیم غاصب و جعلى اشغال‌کننده‌ى فلسطین مماشات کنند(مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان ارتش در دانشگاه ستاری ۱۳/۷/۱۳۹۲)


  • علی حسنوند